فیلامنت

3 بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی (آپدیت 2024)

بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی

دهه گذشته، شاهد تحول شگفت‌انگیزی در کاربرد پرینتر سه‌ بعدی بوده‌ایم. این ابزارها فراتر از یک وسیله ساده هستند. آن‌ها به ابزاری قدرتمند برای خلق ایده‌ها، نوآوری و تولید در محیط‌ های کوچک و بزرگ تبدیل شده‌اند. مواد اولیه موردنیاز آن‌ها، فیلامنت نام دارند؛ بنابراین، انتخاب فیلامنت مناسب می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در تجربه چاپ 3D شما داشته باشد؛ چراکه کیفیت و ویژگی‌های نهایی محصول، به‌طور مستقیم به نوع فیلامنت انتخابی بستگی دارد. همین باعث شده‌است تا انتخاب بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی برای بسیاری دشوار باشد.

این مقاله راهنمای جامعی برای انتخاب انواع فیلامنت پرینت سه بعدی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. در ادامه، به بررسی دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات درمورد بهترین فیلامنت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت. ده‌ها متریال مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ اما یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای خرید فیلامنت پرینتر سه بعدی باید در نظر داشته باشید، نسبت قیمت به کیفیت آن‌ها است. با انتخاب درست، تجربه چاپ سه‌بعدی فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی

بازار فیلامنت‌های پرینتر سه‌بعدی در سال ۲۰۲۴ با تنوع خیره‌کننده‌ای روبه‌رو شده‌است. مواد جدید با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، به جمع گزینه‌های موجود اضافه شده‌اند و انتخاب را برای کاربران به‌مراتب گسترده‌تر کرده‌اند. حال چه استحکام و پایداری برای شما در اولویت نخست قرار داشته باشد و چه به‌دنبال خلق تجهیزاتی انعطاف‌پذیر و باظرافت هستید، فیلامنتی متناسب با نیازتان در بازار یافت می‌شود.

نوع فیلامنت مزایا معایب کاربردهای اصلی
PLA (اسید پلی لاکتیک) زیست تخریب‌پذیر، بدون بو، چاپ آسان، مناسب برای مبتدیان مقاومت حرارتی کم، شکنندگی نسبی نمونه‌سازی سریع، اسباب‌بازی، لوازم خانگی، قطعات غیرحامل بار
ABS (آکریلونیتریل بوتادین استایرن) استحکام بالا، مقاومت حرارتی خوب، انعطاف‌پذیری بوی نامطبوع هنگام چاپ، نیاز به بستر چاپ گرم قطعات کاربردی، ابزارآلات، بدنه خودرو، مجسمه‌های هنری
TPU (ترموپلاستیک پلی اورتان) انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر سایش، چاپ آسان بوی نامطبوع هنگام چاپ، چسبندگی کمتر به بستر اسباب‌بازی‌های نرم، قاب گوشی، قطعات لاستیکی، لوازم جانبی

برای آشنایی بیشتر با اینکه فیلامنت چیست و چند نوع فیلامنت داریم، مطلب مربوط به آن را در مجله هگزاگون بخوانید. طبق گفته سایت cnet در این مورد:

filament, assuming you have a fused deposition modeling printer, the most common type. Filament is a special printing plastic used to bring your creations to life.Filament is the material we use for FDM 3D printing, and it’s easy enough to find. But there are different filament types, some better for certain projects than others. You’ll want to ensure you’re using the best filament for the job.

فیلامنت‌ها دارای متریال‌های مختلفی هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. چه در حال ساخت نمونه‌های اولیه باشید، چه به‌دنبال خلق محصولی نهایی و کاربردی و یا به‌دنبال خلق یک مجسمه هنری، باید فیلامنت متناسب با پروژه خود را انتخاب کنید تا بهترین نتایج به‌دست آید. برای انتخابی آگاهانه، شناخت انواع فیلامنت‌ها و ویژگی‌های‌ آن‌ها ضروری است؛ اما در میان ده‌ ها مدل مختلف موجود، فیلامنت‌های پلاستیکی مانند PLA ،ABS و فیلامنت TPU، به‌دلیل تنوع بالا و قیمت مناسب، جزو محبوب‌ترین مدل‌ها بوده و بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی هستند.

فیلامنت PLA

PLA مخفف اسید پلی لاکتیک، نوعی فیلامنت پرکاربرد در پرینترهای سه‌بعدی است که مورد توجه کاربران زیادی در سراسر جهان قرار گرفته‌است. سهولت استفاده، عدم انتشار بوی نامطبوع و خاصیت زیست‌تخریب‌پذیری، ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلامنت به‌شمار می‌رود. این فیلامنت در مقایسه با دیگر انواع فیلامنت پرینت سه بعدی به تنظیمات کمتری نیاز دارد و فرایند پرینت با آن ساده‌تر است. این امر، PLA را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مبتدیان و کاربرانی که به‌دنبال تجربه‌ای بی‌دردسر هستند، تبدیل می‌کند. سایت juggerbot3d در تعریف این نوع فیلامنت گفته است:

Polylactic Acid (PLA) filament is a recyclable, natural thermoplastic polyester that is derived from renewable resources such as corn starch or sugar cane.

فلامنیت pla

برخلاف برخی فیلامنت‌ها که در حین پرینت بوی نامطبوعی از خود منتشر می‌کنند، PLA عاری از هرگونه بوی زننده بوده و در محیط‌های خانگی و کارگاهی قابل استفاده‌ است. همین باعث شده‌ است تا PLA، بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی سال ۲۰۲۴ باشد. درنهایت، باید به استفاده از مواد پایه گیاهی مانند ذرت، نیشکر و چغندر قند در این فیلامنت اشاره کرد که در مقایسه با سایر فیلامنت‌های نفتی، با محیط‌زیست سازگارتر است. به لطف این ویژگی، فیلامنت PLA به‌مرور زمان در طبیعت تجزیه خواهد شد و هیچ آسیبی به آن نمی‌رساند.

کاربرد فیلامنت PLA

باتوجه‌به کیفیت چاپ بالا و دقت مناسب، PLA بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی برای مدل‌سازی، نمونه‌سازی اولیه سریع و ارزان‌قیمت است. این متریال همچنین به‌جهت عدم وجود مواد سمی، برای ساخت اسباب‌ بازی‌ های امن و بی‌ خطر کودکان نیز مناسب است. همین‌ طور از آن برای ساخت انواع اشیای زینتی، لوازم منزل و لوازم یدکی نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: فیلامنت pla چیست

فیلامنت ABS

فیلامنت ABS مخفف آکریلونیتریل بوتادین استایرن، یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع فیلامنت پرینت سه بعدی است که به‌خاطر ویژگی‌ های منحصربه‌فردش در طیف وسیعی از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلامنت ABS، ازجمله قوی‌ترین فیلامنت‌های موجود در بازار بوده و برای ساخت قطعات کاربردی و با استحکام بالا، ایده‌آل است. این فیلامنت در برابر ضربه و فشار مقاوم بوده و می‌تواند در ساخت اشیای مختلفی مانند ابزار، قطعات یدکی و بدنه خودرو به‌کار گرفته شود. همینطور که در سایت matterhackers گفته شده:

 Filament ABS 3D printer filament brings the best of raw strength and temperature resistance to create a reliable, tough material. You should be using ABS for car interior parts like phone mounts and cup holders, as well as cosplay props that need sanding and finishing. ABS is the material of choice for the Voron project due to it’s rigidity and temperature resilience, making it a great material for the printer parts themselves.

این متریال در مقایسه با سایر فیلامنت‌ها، نقطه ذوب بالاتری داشته و در برابر حرارت مقاوم‌تر است. این ویژگی، ABS را برای ساخت اشیایی که در معرض گرمای زیاد قرار می‌گیرند، مانند ظروف، قطعات موتور و مجسمه‌های فلزی، مناسب می‌کند. انعطاف‌پذیری بالا، یکی دیگر از خصوصیات مهم فیلامنت ABS است. این امر به کاربران اجازه می‌دهد اشیایی با جزییات ظریف و پیچیده را با استفاده از فیلامنت ABS خلق کنند.

فلامینت abs

بیشتر بخوانید: تفاوت فیلامنت abs و pla

کاربرد فیلامنت ABS

استحکام و مقاومت بالای این متریال در برابر حرارت، باعث شده‌است تا فیلامنت ABS در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، لوازم‌خانگی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. به‌عنوان‌مثال، از این مواد اولیه برای ساخت قطعات اتومبیل مانند بدنه، سپر و قطعات داخلی استفاده می‌شود؛ همچنین، قابلیت صاف‌شدن و رنگ‌آمیزی به آن اجازه می‌دهد برای ساخت انواع مجسمه‌ های هنری و تزیینی، بهترین فیلامنت پرینتر های سه بعدی باشد.

فیلامنت TPU

فیلامنت TPU چیست؟ فیلامنت TPU (ترموپلاستیک پلی‌اورتان) یکی دیگر از پرکاربردترین فیلامنت‌هایی است که برای چاپگرهای سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد اولیه، یکی از انعطاف‌پذیرترین فیلامنت‌های موجود در بازار است و برای ساخت اشیایی که به خم‌شدن، کشیده‌شدن یا فشرده‌شدن نیاز دارند، ایده‌آل است. این ویژگی، TPU را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت اسباب‌بازی‌های نرم، قاب گوشی، لوازم جانبی و قطعات لاستیکی تبدیل می‌کند.

مواد TPU در برابر سایش و پارگی نیز مقاوم است و طول عمر بسیار بالایی دارد. این امر TPU را برای ساخت اشیایی ازجمله بند ساعت، دستگیره و واشر که در معرض استفاده مداوم قرار می‌گیرند  مناسب می‌سازد؛ همچنین، فرایند چاپ ساده‌تر آن در مقایسه با دیگر فیلامنت‌های انعطاف‌پذیر و نیاز به تنظیمات کمتر را هم نمی‌توان به‌راحتی نادیده گرفت. به لطف همین ویژگی، TPU بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی مناسب تازه‌کاران و علاقه‌مندان به ساخت اشیای انعطاف‌پذیر است.

فیلامنت TPU

کاربرد فیلامنت TPU

باتوجه‌به انعطاف‌پذیری بسیار بالا و عدم وجود مواد سمی، از این فیلامنت برای ساخت انواع اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان استفاده می‌شود. یکی دیگر از موارد استفاده جذاب این فیلامنت، استفاده در ساخت انواع قاب گوشی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع است. این متریال به‌خوبی از گوشی‌های موبایل در برابر ضربه و خراش، محافظت می‌کند.

انواع لوازم جانبی نظیر لوله، واشر و …، به لطف این متریال ساخته می‌شود؛ علاوه‌براین، در صنایع مختلفی همچون پزشکی، خودرو و ورزش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته هنگام خرید فیلامنت tpu به‌خاطر داشته باشید که این فیلامنت در حین پرینت بوی نامطبوعی از خود منتشر می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، توصیه می‌شود در محیط‌های دارای تهویه مناسب از این فیلامنت استفاده کنید.

سخن پایانی

انتخاب بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی کاملا به پروژه‌ای که در دست دارید، بستگی دارد. ده‌ها مواد اولیه مختلف در بازار وجود دارد که می‌توانید برای پروژه‌های خود آن‌ها را تهیه کنید؛ اما سه مورد از بهترین آن‌ها، فیلامنت‌های PLA، ABS‌ و TPU هستند که هر یک در موارد استفاده خود، عملکرد بی‌نظیری دارند. به‌طور مثال، فیلامنت PLA به‌خاطر استفاده آسان، مناسب افراد مبتدی و کسانی است که به‌تازگی وارد دنیای چاپگرهای سه‌بعدی شده‌اند. این فیلامنت در رنگ‌بندی و کیفیت، فوق‌العاده است.

 

سوالات متداول

1- بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی چیست؟

فیلامنت PLA، فیلامنت ABS و فیلامنت TPU از بهترین فیلامت پرینت های سه بعدی هستند.

2- تفاوت فیلامت pla و abs چیست؟

فیلامنت pla استحکام کمتری نسبت به فیلامنت abs دارد و فیلامنت abs هم مقاومت در برابر ضربه، گرما و مواد شیمیایی بالاتری نسبت به PLA دارد.

9 دیدگاه در “3 بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی (آپدیت 2024)

  1. محسن نامور گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه من میخوام ی تولیدی اسباب بازی راه بندازم شنیدم میشه از این پرینتر های سه بعدی برای ساختشون استفاده کرد درسته؟؟؟

  2. رسول خادمی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من از کجا میتونم این پیرینتر ها رو تهیه کنم؟؟ و اینکه بهترین فلامنت برای استفاده که مقاوم باشه چه فلامنتی هستش؟؟؟

  3. عاطفه مرادی گفت:

    سلام فیلامنت PLA با فیلامنت ABS چه فرقی داره و کدومشون به نظر شما برای راه انداختن ی کسب و کاری که فقط تولیدی جاکیلیدی هست مناسب تر و به صرفه تر هستش؟

  4. محسن گفت:

    سلام وقتتون بخیر من می‌خواستم بدونم که فیلامنت PLA برای چه نوع کار هایی مناسب هست؟

  5. حامد وحیدی گفت:

    سلام هر کدوم از این فیلامنت‌ها مناسب چه نوع دستگاه پرینتر سه بعدی هستن و اینکه کدوم یکی از پرینترها برای تولید کفش مناسب‌تر هستش؟

  6. شیما همتی گفت:

    سلام
    تجربه‌هاتون با فیلامنت‌های مختلف چطور بوده؟ کدوم‌ها بیشتر به دل‌تون نشسته؟ ممکن چه مشکلایی توی هین کار داشته باشیم؟

  7. علی عامری گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای چاپ چیزایی که هم قشنگ باشن هم مقاوم، کدوم فیلامنت‌ها بهتر جواب می‌دن؟
    اونایی که دستی توی چاپ سه‌بعدی دارن، می‌دونن کدوم فیلامنت‌ها کمتر دردسر ایجاد می‌کنن و چاپ باهاشون راحت‌تره کمک کنن انتخاب سخته واقعاا؟

  8. راحله بیتی گفت:

    سلام وقت بخیر من میخوام برای پیرینتر سه بعدی که سفارش دارم فیلامنت بگیرم ولی بین فیلامنت ABS و فیلامنت TPU موندم واقعاا من میخوام کاور گوشی بزنم با توجه به این کدوم یکی از این فیلامنت ها مناسب تر هستش؟

  9. عاطفه کامیابی گفت:

    سلام وقتبخیر
    من برای مجسمه سازی میخوام از پیرینتر سه بعدی استفاده کنم ولی نمیدونم کدومشون از این فیلامنت ها مقاوم تر هستن ممنون میشم راهنمایی کنید منو تو انتخاب درست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *