پرینتر سه بعدی

8 برنامه طراحی سه بعدی کاربردی که باید بشناسید!

برنامه طراحی سه بعدی

اگر می‌خواهید ایده‌های خود را زنده کنید، بهتر است به‌دنبال استفاده از بهترین برنامه طراحی سه بعدی باشید. درحقیقت، این نرم‌افزار‌ها با تقویت خلاقیت شما، کمک کرده تا طرح‌های بی‌نظیر، کاربردی و مفید خلق کنید. برخی از معروف‌ترین برنامه‌های طراحی سه بعدی، اتودسک‌ تری‌دی‌مکس، بلندر، اتودسک مایا و …، هستند که به‌طور گسترده در صنایع خودروسازی، فیلم‌سازی، بازی‌ها، طراحی محصول و چاپ سه‌بعدی، مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این متنف همراه ما شوید تا شما را با 8 نرم افزار طراحی سه بعدی پرکاربرد آشنا کنیم.

بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی کدام است؟

براساس یک ضرب‌المثل قدیمی، یک کارگر فقط به اندازه ابزارش خوب است. این موضوع به‌طور ویژه برای یک طراح مدل‌سازی سه‌بعدی نیز صدق می‌کند. چراکه اگر در کنار تجربه و مهارت خوب، از نرم‌افزار‌های مناسب نیز استفاده نکند، ممکن است درنهایت نتیجه مطلوبی حاصل نشود. به‌طورکلی، یافتن نرم‌افزار کاربردی برای انجام یک کار خوب حیاتی است. هر برنامه، مزایا و ویژگی‌های خاصی دارد که به شما برای خلق یک مدل سه‌بعدی بی‌نقص کمک می‌کند. اگر کنجکاو هستید که از کدام نرم‌افزار استفاده کنید، پس بیایید در ادامه نگاهی به 8 برنامه طراحی سه بعدی پرکاربرد بیندازیم. طبق گفته سایت 3dprinting در این مورد:

Every 3D print begins as a 3D model generated in a modeling program. Years ago, we had to spend lots of money and time to acquire and learn modeling software. Now, there are many easy-to-use modeling software options available, many of which are free. This list includes some of the best options and is sorted by price, with the free ones sorted alphabetically.

1- نرم‌افزار اتودسک‌ تری‌دی‌مکس (Autodesk 3DS Max)

به عقیده بسیاری از کارشناسانف در میان بهترین برنامه طراحی سه بعدی، نرم‌افزار محبوب Autodesk 3ds Max قرار می‌گیرد. این برنامه به‌ویژه برای مدل‌سازی در میان توسعه‌دهندگان بازی، طراحان داخلی و معمارانی که به ابزار‌های مدل‌سازی، بافت‌سازی و مش‌بندی حرفه‌ای نیاز دارند، محبوبیت دارد؛ ازهمین‌رو، می‌توان گفت یکی از نرم‌افزار‌های چاپ سه‌بعدی کاربردی برای علاقه‌مندان به این حوزه است.

Autodesk 3DS Max

از ویژگی‌های استاندارد این نرم‌افزارف می‌توان به اسکلت‌ها و سینماتیک معکوس، شبیه‌سازی پارچه، skinning و کنترل‌های کاراکتر برای حرکت دوپا (bipedal) اشاره کرد؛ ازطرفی، برای اهداف مدل‌سازی، نرم افزار طراحی سه بعدی 3ds Max از ساخت چندضلعی معمولی، نربز (NURBS) و همچنین سطوح پچ پشتیبانی می‌کند؛ بااین‌حال، برای استفاده از حداکثر توانایی‌های این برنامه باید افزونه‌های زیادی را نصب کنید که نیاز به یک سیستم قدرتمند دارد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برنامه فقط بر روی سیستم‌عامل ویندوز نصب می‌شود.

 

2- نرم‌افزار بلندر (Blender)

برنامه Blender را می‌توان بهترین نرم‌افزار رایگان مدل‌سازی سه‌بعدی برای ساخت انیمیشن و انیماتور‌ها در نظر گرفت. این نرم‌افزار درحال‌حاضر به‌حدی توسعه‌ یافته‌است که بسیاری از شرکت‌های سازنده از آن برای ایجاد افکت‌های خارق‌العاده در فیلم‌های پرهزینه استفاده می‌کنند. اکثر نرم‌افزار‌های این حوزه فقط بر روی مدل‌سازی یا رندرکردن بخش‌های فرایند سه‌بعدی تمرکز دارند. درحالی‌که برنامه طراحی سه بعدی Blender تمامی فرایند را از مدل‌سازی، انیمیشن، شبیه‌سازی، رندر، ترکیب‌بندی و ردیابی حرکت تا ویرایش ویدئو را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Blender

توسط قابلیت همکاری تیمی این نرم‌افزار طراحی مدل‌های سه بعدی، به‌راحتی چند نفر به‌طور مجزا می‌توانند بر روی پروژه کار کرده و نتیجه را مشاهده کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار بلندر، رندر آنی با استفاده از موتور EEVEE است که بلافاصله می‌توانید افکت‌های نیاز به پردازش مجدد را شناسایی کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید. شاید این برنامه ساده‌ترین نرم افزار طراحی سه بعدی برای کاربران نباشد؛ اما به‌عنوان یک برنامه رایگان برای ویندوز، مک و لینوکس، بهترین گزینه برای مبتدیان خواهد بود.

3- نرم‌افزار اتودسک مایا (Autodesk Maya)

یکی دیگر از بهترین نرم‌افزار‌های گرافیک سه‌بعدی به‌خصوص برای طراحی انیمیشن، برنامه Autodesk Maya است. درواقع، یکی از اولین سیستم‌های رندر سه‌بعدی تجاری است که با امکان طراحی مو و خز، ویژگی‌های متنوعی در سطح حرفه‌ای برای مدل‌سازی، بافت‌سازی، رندر و موارد دیگر ارائه می‌دهد. این برنامه طراحی سه بعدی، ابزار‌های بی‌نظیری برای خلق و حرکت شخصیت و شبیه‌سازی عناصر طبیعی مانند آب، آتش، طوفان شن و انفجار، در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد.

نرم‌افزار اتودسک مایا

از طرفی، آخرین نسخه برنامه مایا شامل افکت‌های Bifrost است که امکان ساخت عناصر پیچیده‌تر با استفاده از ابزار‌های داینامیک را فراهم می‌کند. درنهایت نیز می‌توانید با استفاده از سیستم Arnold RenderView رندر قدرتمندی را تجربه کرده و نتایج واقعی خیره‌کننده پروژه خود را تماشا کنید. مایا به‌عنوان یک ابزار بسیار پیشرفته مدل‌سازی سه‌بعدی، برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس، در دسترس است.

4- نرم‌افزار زیبراش (ZBrush)

این نرم‌افزار، برای مدل‌سازی سه‌بعدی از سیستم براش (قلم‌مو) استفاده می‌کند؛ ازطرفی، به‌عنوان یکی از بهترین نرم‌افزار‌های طراحی برای چاپ سه‌بعدی از قابلیت کلیمیشن مجازی (virtual claymation) پشتیبانی می‌کند. مدل‌های خلق‌شده با برنامه Zbrush احساسی همچون نگاه‌کردن به اجسام دست‌ساز به بیننده القا می‌کنند. سیستم ساخت اشیا در این برنامه به بازسازی آسان‌تر اشکال جدید در فضای سه‌بعدی کمک خواهد کرد. درحقیقت، به این معنی است که شما می‌توانید روی مجسمه‌سازی با جزییات بیشتر تمرکز کنید.

در برنامه طراحی سه بعدی زیبراش، به‌راحتی می‌توانید توسط قلم‌های حساس به فشار و تبلت‌های گرافیکی، مدل‌سازی انجام دهید؛ همچنین، با کمک ویژگی مسیر طراحی غیرخطی این برنامه، مراحل طراحی خود را به قبل برگردانید و اشتباهات خودتان را ویرایش کنید تا درنهایت به طرح دلخواه‌تان برسید.

ZBrush

5- نرم‌افزار اسکچاپ (SketchUp)

برنامه طراحی سه بعدی SketchUp با رابط کاربری ساده، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزار‌های مدل‌سازی سه‌بعدی است که می‌توانید پیدا کنید؛ البته اسکچاپ، یک ابزار بسیار قدرتمند بوده که به‌ویژه برای هنرمندان، معماران و طراحان باتجربه طراحی شده‌است.

این نرم‌افزار برای افرادی که از الگو‌ها یا اشیای آماده استفاده نکرده و در طراحی‌های خود بسیار دقیق هستند، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود؛ درواقع، این تمرکز بر جزییات مدل‌سازی در برنامه اسکچاپ، آن را به یکی از بهترین برنامه‌ها برای چاپ سه بعدی در زمینه‌های طراحی محصول، معماری و مهندسی تبدیل کرده‌است.

به‌طورکلی، 4 نسخه زیر از نرم افزار طراحی سه بعدی اسکچاپ با مجموعه ابزار‌ها و ویژگی‌های خاص در اختیار کاربران قرار گرفته است:

• برنامه SketchUp Free: کاربران خانگی به‌سادگی می‌توانند اشیای سه‌بعدی را به‌طور مستقیم در مرورگر خود بسازند.
• اشتراک SketchUp Go: برای مدل‌سازی سه‌بعدی در iPad و وب استفاده می‌شود.
• برنامه SketchUp Pro: در این نسخه، ابزار‌های متنوع‌تر با پشتیبانی از مرورگر، دسکتاپ و تبلت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
• استودیوی SketchUp: این نسخه، پیشرفته‌ترین حالت بوده و فقط در سیستم‌عامل ویندوز برای ساخت مدل‌های واقع‌گرایانه و انیمیشن در دسترس است.

نرم‌افزار اسکچاپ (SketchUp)

درنهایت، کاربران با هر سطح مهارتی پس از دنبال‌کردن چند آموزش ساده، به‌راحتی می‌توانند در برنامه اسکچاپ شروع به ساخت اشکال هندسی پیچیده کنند.

6- نرم‌افزار راینو (Rhino)

یکی از بهترین نرم‌افزار‌ها برای کار با سطوح منحنی در میان گرافیست‌ها، برنامه طراحی سه بعدی راینو است. در زمان عرضه این نرم‌افزار به بازار، حتی بهترین برنامه‌های مدل‌سازی سه‌بعدی فقط توانایی ایجاد اشکال هندسی اولیه و چند اسپلاین (spline) ساده را داشتند.

زمانی‌که نیاز به مدل‌سازی‌های دقیق و استفاده از سطوح NURB باشد، همچون طراحی بدنه یک وسیله نقلیه یا هواپیما، نرم‌افزار راینو بهترین انتخاب خواهد بود. راینو برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک در دسترس بوده و به‌عنوان یک برنامه همه‌کاره، توانایی مجسمه‌سازی، تطبیق اسکن‌های LIDAR، کار با مش‌های سیستم‌های دیگر و درنهایت رندر صحنه‌ها با استفاده از raytracing را دارد.

همچنین با کمک پلاگین‌ها و یک زبان برنامه‌نویسی، انجام فرایندهای پیچیده یا اصلاح جزییات را به‌صورت خودکار امکان‌پذیر می‌کند. به‌طورکلی، راینو در نمونه‌سازی قطعات مکانیکی یا استفاده از نرم‌افزار برای طرح‌های مفهومی پرینتر های سه‌ بعدی بسیار کاربرد دارد. نکته‌ای که درمورد این برنامه طراحی سه بعدی باید در نظر داشته باشید این است که برای افراد مبتدی، کار با راینو کمی دشوار خواهد بود.

نرم‌افزار راینو

بیشتر بخوانید: درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی

7- برنامه دز استودیو (Daz Studio)

DAZ Studio یک پلتفرم رایگان مدل‌سازی سه‌بعدی است که آن را به گزینه‌ای عالی برای خدمات طراحی و مدل‌سازی محصول تبدیل کرده‌است. بااین‌که دز استودیو رایگان است؛ اما یک نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و مفید برای معماری و سازه‌ها محسوب می‌شود. به‌طورکلی، این ابزار دارای ویژگی‌های متعددی است که برای سفارشی‌سازی یا ایجاد انیمیشن سه‌بعدی کاربرد فراوانی دارد.

درست است که نرم‌افزار‌های گران‌قیمت همیشه کارکرد‌هایی را ارائه می‌دهند که برنامه‌های رایگان ندارند؛ اما برنامه طراحی سه بعدی DAZ، فضایی عالی برای افراد مبتدی ایجاد کرده‌است. درحقیقت، کاربر به‌آسانی می‌تواند با استفاده از افراد، حیوانات، وسایل نقلیه، لوازم‌جانبی و محیط‌های مجازی، مدل‌سازی‌های سه‌بعدی خارق‌العاده‌ای خلق کند.

برنامه دز استودیو

8- برنامه سالیدورک (SolidWorks)

برنامه سالیدروک، یکی دیگر از برنامه‌های طراحی سه بعدی اصلی است که توسط مهندسان و طراحان مدل‌سازی استفاده می‌شود. درحقیقت، این برنامه بیشتر به‌دلیل استفاده به‌عنوان یک ابزار طراحی محصول شناخته می‌شود؛ زیرا به شما امکان می‌دهد به‌راحتی و به‌سرعت محصولات و طرح‌های بی‌نهایت پیچیده را ایجاد کرده و آن‌ها را به‌صورت سه‌بعدی چاپ کنید. برنامه طراحی سه بعدی SolidWorks با رابط کاربری ساده و آسان خود، یکی از نرم‌افزار‌های کاربردی برای افراد مبتدی در این حوزه است.

SolidWorks

ابزار‌های متنوع این برنامه باعث شده‌است تا بیشتر در صنایع کوچک همچون قالب‌ سازی و ماشین‌ سازی مورداستفاده قرار گیرد؛ بااین‌حال، با نصب پلاگین‌های جانبی می‌توان از آن برای مدل‌سازی مهندسی معکوس و کار با فایل‌های ابرنقاط، طراحی قالب‌های صنعتی ازجمله تزریق پلاستیک و ماشین‌کاری قطعات، استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این برنامه این است که با انواع پرینتر‌های سه‌ بعدی موجود در بازار سازگار بوده و یکی از برنامه‌های استاندارد برای صنعت قطعه‌سازی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در متن بالا، 8 برنامه طراحی سه بعدی معروف و کاربردی برای شما معرفی کردیم تا بتوانید ایده‌های خود را خلق کرده و با بهترین پرینتر سه بعدی چاپ کنید. برخی نرم‌افزار‌ها ممکن است برای کاربرد‌های خاص نسبت به سایر برنامه‌ها برتری داشته باشند؛ ازهمین‌رو، این موضوع که کدام برنامه مناسب‌تر است، به شرایط و فاکتور‌های پروژه و مهارت‌های شما بستگی دارد؛ بااین‌حال، فراموش نکنید که تمامی این برنامه‌ها در میان بهترین نرم‌افزار‌های سه‌بعدی‌سازی دنیا هستند که برای صنایع مختلف استفاده می‌شوند. به نظر شما کدام نرم افزار طراحی سه بعدی کاربردی‌تر است؟

 

سوالات متداول

1- بهترین برنامه طراحی سه بعدی چیست؟

نرم‌افزار اتودسک‌ تری‌دی‌مکس (Autodesk 3DS Max)، نرم‌افزار بلندر (Blender)، نرم‌افزار اتودسک مایا (Autodesk Maya)، نرم‌افزار زیبراش (ZBrush)، نرم‌افزار اسکچاپ (SketchUp)، نرم‌افزار راینو (Rhino) و … از بهترین برنامه های طراحی سه بعدی هستند.

2- آیا استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی رایگان است؟

استفاده از برخی از برنامه های طراحی سه بعدی رایگان و از برخی دیگر مانند برنامه زیبراش پولی است.

4 دیدگاه در “8 برنامه طراحی سه بعدی کاربردی که باید بشناسید!

  1. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه میخواستم بدونم که چطوری میتونم اکانت نرم‌افزار اتودسک‌ تری‌دی‌مکس رو بخرم و استفاده کنم؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

  2. علیرضا ساداتی گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه میخواستم بدونم کدوم یکی از این نرم‌افزار ها رو میشه به صورت رایگان استفاده کرد؟؟

  3. زهرا محمودی گفت:

    سلام وقت بخیر این نرم‌افزار زیبراش نیاز به فیلتر شکن داره چون وقتی واردش میشه بالا نمیاد و به مشکل خوردم ممنون میشم راهنماییم کنید باید چیکار کنم.

  4. مجید نیازی گفت:

    سلام وقت بخیر من بین دوتا برنامه سالیدورک و نرم‌افزار زیبراش موندم میشه بگید کدومش بهتر هستش برای طراحی دکوراسیون؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *