پرینتر سه بعدی

آموزش ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی (قدم به قدم)

ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

امروزه فناوری ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی گسترش بسیاری پیدا کرده است. این فناوری در صنایع گوناگونی همچون تولیدی، پزشکی و آموزش ساخت فایل ماکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت انواع مدل‌های فیزیکی و حجیم این پرینترها بسیار کاربردی هستند و می‌توانند مزایای گوناگونی داشته باشند. این چاپگرها با استفاده از حرارت و لیزر مواد خام همچون فلزات، سرامیک، شیشه و… را به لایه‌های نازک تبدیل می‌کنند.

پرینترهای مختلفی برای ساخت ماکت وجود دارند که هرکدام دقت و ویژگی‌های متعددی را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه به صورت کامل‌تر مراحل ساخت ماکت و مزایای استفاده از بهترین پرینتر سه بعدی را خواهیم گفت؛ بنابراین همراه ما باشید.

مراحل ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

دلایل مختلفی برای تولید ماکت وجود دارند؛ اما در کل هدف هر چیزی که باشد باید یک سری مراحل را برای رسیدن به آن پشت سر بگذارید. بسته به نوع پروژه از انواع متریال می‌توان برای ساخت قطعات ماکت بهره برد. پرینترهای سه‌بُعدی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا پیچیده‌ترین قطعات را در سریع‌ترین زمان ممکن تولید کنید. بدین منظور یک سری مراحل به چشم می‌خورند که به ترتیب باید طی شوند؛ از جمله:

مراحل ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

  1. مواد مصرفی را در جای خود قرار دهید

اولین مرحله بعد از جای دادن پرینتر در جای مناسب، تهیه مواد مصرفی پرینتر سه بعدی است. مواد مصرفی یا فیلامنت‌ها با توجه‌ به سازه شما می‌توانند متفاوت باشند. مواد را در مخزن مخصوص قرار دهید و بعد از آن دما را زیاد کنید. برای افزایش دما باید به صفحه تنظیمات دستگاه بروید و روی دکمه افزایش دمای فلامینت کلیک کنید.ل ازم به ذکر است در بخش تنظیمات باید گزینه Temperature و Nozzle را انتخاب کنید.

اگر میخواهید بدانید که فیلامنت چیست؟ این مقاله را مطالعه کنید.

مواد پرینتر سه بعدی

  1. میز کار را آماده کنید

برای ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی باید میز کار را آماده کنید. جنس مواد و میز کار با یکدیگر متفاوت هستند و برای اینکه دو گزینه به یکدیگر بچسبند نیاز است نسبت به چسب‌کاری سطح اقدام کنید تا حین پرینت مشکلی به وجود نیاید. انتخاب‌های متفاوتی به عنوان چسب وجود دارند؛ اما مناسب‌ترین گزینه حلال فلامینت است. بعد از اینکه میز کار آماده شد، دستگاه تقریباً آماده پرینت می‌شود.

  1. آماده کردن فایل فراموش نشود

حالا نوبت به آماده کردن فایل می‌رسد. برای این کار به نرم‌افزارهای مخصوص نیاز است. نرم‌افزارهایی که برای ساخت ماکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً منبع‌باز هستند و دانلود آن‌ها با جستجو در گوگل امکان‌پذیر است. با نرم‌افزارها طرح سه‌بُعدی شما به زبان پرینتر تبدیل می‌شود. این کار به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌گیرد.

آماده کردن فایل فراموش نشود

  1. دستگاه را استارت بزنید

در این مرحله از ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی نوبت استارت دستگاه است. برای این کار باید Sd Card را داخل دستگاه قرار دهید و فلامینت را برای پرینت آماده کنید. سپس دکمه‌ای که روی دستگاه وجود دارد را فشار دهید و بعد از آن گزینه Print from SD card را انتخاب کنید. از بین گزینه‌هایی که به نمایش در آمده‌اند، فایل دلخواه را انتخاب کنید. با این کار دستگاه از قطعات شما پرینت می‌گیرد و به نتیجه دلخواه خود می‌رسید.

مزایای ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

همانطور که گفتیم یکی از روش های درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی ساخت ماکت می باشد. به‌ طور کلی ساخت ماکت با کمک پرینترهای سه‌بُعدی همراه با مزایا و امتیازات متنوعی است. در واقع این مزایا باعث شده‌اند صنایع گوناگونی از این دستگاه‌ها و فناوری بهره ببرند. در لیست زیر می‌توانید برخی از این مزایا را مشاهده کنید:

  1. به فرایند ساخت ماکت سرعت می‌بخشد.
  2. می‌توان طرح‌های سه‌بُعدی CAD را به ماکت‌های فیزیکی که جزئیات بالایی دارند، تبدیل کرد.
  3. قطعات پیچیده‌ای که ساخت آن‌ها با دست غیرممکن است، با پرینترهای سه‌بُعدی امکان‌پذیر خواهد بود.
  4. استفاده از این پرینترها منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

مزایای ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

انواع پرینترهای سه بعدی برای ساخت ماکت

یک کاربرد پرینتر سه بعدی در معماری ساخت ماکت های سه بعدی است. برای ساخت ماکت و قطعات فیزیکی، پرینترهای سه‌بُعدی گوناگونی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره برد. هرکدام از این دستگاه‌ها تکنولوژی منحصربه‌فرد خود را دارند و می‌توانند ویژگی‌های متعددی از خود به نمایش بگذارند. برخی از این انواع پرینتر سه بعدی شامل گزینه‌های زیر هستند:

  1. پرینتر سه‌بُعدی FDM

پرینتر های سه بعدی FDM

برای ساخت ماکت با پرینتر های سه بعدی محبوب‌ترین فناوری که می‌توان از آن بهره برد، FDM است. معمولاً از این دستگاه‌ها برای تولید نمونه‌های اولیه عملیاتی در بخش‌های صنعتی، معماری، تولید لوله و بست کمک گرفته می‌شود. قطعاتی که با کمک این پرینترها چاپ می‌شوند در ترموپلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل همین کارایی فوق‌العاده اکثر مهندسان ترجیح می‌دهند از پرینتر سه بعدی FDM بهره ببرند. از مزایای پرینترهای سه بعدی FDM می‌توانیم به ویژگی‌های مکانیکی و حرارتی ایده‌آل اشاره کنیم.

  1. پرینتر سه‌بُعدی SLA

با وجود قدیمی بودن پرینترهای سه بعدی SLA، همچنان می‌توانید شاهد استفاده از آن‌ها در صنایع گوناگون باشید. این پرینترها سطحی صافی دارند و پردازش آن‌ها توسط اشعه فرابنفش تکمیل می‌شود. پرینترهای SLA در اندازه‌های مختلف موجود هستند. هر چقدر ابعاد پرینترها افزایش پیدا کند، به همان اندازه نیز می‌توان قطعات بزرگ‌تر را چاپ کرد. معمولاً در صنایع پزشکی و خودروسازی می‌توان از این پرینترها کمک گرفت.

  1. پرینتر سه‌بُعدی DLP

DLP فناوری دیگری است که برای ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش مشابه استریولیتوگرافی (SLA) بوده و کارکرد آن‌ها بر اساس فوتو پلیمرها است. فلامینت مورد استفاده در پرینتر سه بعدی DLP رزین پلاستیکی مایع است. این پرینترها سرعت چاپ بسیار بالایی دارند و در چند ثانیه می‌توان یک قطعه تولید کرد. این پرینترها تحولی عظیم در صنایع مختلف ایجاد کرده‌اند؛ به گونه‌ای که امروزه از آن‌ها در بخش‌هایی همچون ساختمان‌سازی، خودروسازی، آشپزی، مد و لباس، آموزش، میراث فرهنگی، طلاسازی، تولید محصولات و… کمک گرفته می‌شود.

خرید پرینتر سه بعدی با قیمت استثنائی از فروشگاه پرینتر سه بعدی هگزاگون.

بهترین نرم افزار ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

برای ساخت ماکت نیاز به نرم‌افزارهای طراحی است؛ به همین علت سؤالی که مطرح می‌شود این بوده کدام نرم‌افزار بهترین کارایی را دارد؟ به‌طورکلی نرم‌افزارها و برنامه‌های گوناگونی به چشم می‌خورند که با کمک آن‌ها می‌توان نسبت به طراحی ماکت اقدام کرد. انتخاب هرکدام از آن‌ها بستگی به نوع طرح شما دارد. در اینجا به معرفی برخی از این نرم‌افزارها می‌پردازیم.طبق گفته سایت 3dprinting در این مورد:

Every 3D print begins as a 3D model generated in a modeling program. Years ago, we had to spend lots of money and time to acquire and learn modeling software. Now, there are many easy-to-use modeling software options available, many of which are free. This list includes some of the best options and is sorted by price, with the free ones sorted alphabetically.

  1. 3D Slash

طراحی لوگو و متن‌های سه بعدی با کمک نرم‌افزار 3D Slash امکان‌پذیر است. افراد در تمامی رده‌های سنی امکان استفاده از این نرم‌افزار را دارند و البته کار با آن بسیار راحت است. اگر به تازگی قصد طراحی سه‌بُعدی را دارید، این نرم‌افزار مناسب‌ترین گزینه برای شروع کار به شمار می‌رود. رابط کاربری کاربرپسند و وجود یک کتابخانه عظیم از الگوهای سه‌بُعدی 3D Slash را به یک نرم‌افزار محبوب تبدیل کرده‌اند.

نرم افزار 3D Slash، بهترین نرم افزار ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

  1. SketchUp

برای طراحی و ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی نرم‌افزار SketchUp نیز یک انتخاب مناسب است. این برنامه از انواع امکانات پیشرفته بهره می‌برد و با داشتن رابط کاربرپسند محبوبیت زیادی پیدا کرده است. انجام طراحی‌های پیوسته با کمک این برنامه ممکن است و می‌توانید الگوهایی بسیار جذاب طراحی کنید.

  1. Sculptris

Sculptris نیز یک ابزار مجسمه‌ سازی به شمار می‌رود و از امکانات اساسی و پیشرفته بهره‌مند است. همچنین با کمک این برنامه طراحی سه بعدی می‌توانید چهره‌ شخصیت‌های بازی‌های ویدئویی را استخراج کرده و با وارد کردن آن در پرینتر از قطعات فیزیکی و با کیفیت بهره ببرید.

Sculptris

سخن آخر

پرینترهای سه‌بُعدی این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند قطعات حجیم و فیزیکی را تولید کنند. این پرینترها انواع مختلفی دارند و کار با آن‌ها توسط فناوری‌های مختلفی قابل‌انجام است. برای اینکه بتوانید به راحتی فرایند ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی را پشت سر بگذارید، نیازمند طی کردن مراحل مختلفی هستید که به صورت کامل به شرح آن‌ها پرداختیم.

همچنین برای طراحی ماکت و سازه‌ها به نرم‌افزارهای گوناگونی نیاز است که از بهترین آن‌ها می‌توانیم به SketchUp و 3D Slash اشاره داشته باشیم. اگر به دنبال تهیه پرینترهای سه‌بُعدی و یا خرید فیلامنت هستید، مجموعه تخصصی هگزاگون می‌تواند به کمک شما بیاید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1- مزایای ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینترهای سه‌بُعدی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا پیچیده‌ترین قطعات را در سریع‌ترین زمان ممکن تولید کنید. قطعات پیچیده‌ای که ساخت آن‌ها با دست غیرممکن است، با پرینترهای سه‌بُعدی امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین استفاده از این پرینترها منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

2- برای ساخت ماکت سه بعدی از کدام نوع پرینترهای سه بعدی استفاده می شود؟

پرینتر سه بعدی FDM، پرینتر سه بعدی SLA و پرینتر سه بعدی DLP از جمله پرینترهایی هستند که برای ساخت ماکت به کار می روند.

5 دیدگاه در “آموزش ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی (قدم به قدم)

  1. مجید کریمی گفت:

    سلام من میخوام با این چاپگر ها جا کلیدی تو لید کنم میخواستم بدونم قیمتشون چقدر هستش و چطوری باید ازشون استفاده کرد؟؟

  2. علیرضا ساداتی گفت:

    سلام وقت بخیر باشه
    برای تهیه این پیرینتر ها باید چطوری اقدام کنم و هزینه و ارسالش چطوریه؟؟؟

  3. زهرا کریمی گفت:

    سلام رفقا، اگه بخوایم با پرینتر سه‌بعدی یه ماکت بسازیم، چه فیلامنتی بهتره؟ چی کار کنیم که ماکتمون هم خوشگل دربیاد هم مقاوم باشه؟

  4. حسین کرامتی گفت:

    سلام وقتی دارین یه ماکت می‌سازین، بیشتر روی کدوم قسمت تمرکز می‌کنین تا نتیجه نهایی عالی بشه؟ کیفیت فیلامنت، سرعت چاپ یا تنظیمات پرینتر؟
    واسه چسبوندن قطعات ماکت بعد از چاپ، چه چسبی یا روشی جواب داده براتون؟ از چه ترفندی استفاده می‌کنین تا ماکت تمیز و دقیق دربیاد؟

  5. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر برای ساخت طلا باید از کدوم پرینتر سه بعدی استفاده کنم و کدوم فیلامنت مناسب تر هستش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *