پرینتر سه بعدی

راهنمای کامل مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

مواد پرینتر سه بعدی

امروزه از چاپگرهای سه بعدی در حوزه‌های صنعتی، درمانی، آموزشی و… استفاده می‌شود و می‌توان آ‌ن‌ها را در دسته‌بندی مهم‌ترین دستگاه‌های مدرن قرار داد. به منظور بهره‌برداری صحیح از این محصولات لازم است به نوع مواد پرینتر سه بعدی توجه داشته باشیم، زیرا این موضوع بر روی کیفیت اجسام چاپ شده تأثیر مستقیمی می‌گذارد. در گذشته تنها امکان به کارگیری چند ماده به خصوص در این نوع چاپگرها وجود داشت، اما در حال حاضر می‌توانیم از متریال‌ متعددی استفاده کنیم. تا پایان با ما همراه باشید و اطلاعات‌تان را در این زمینه افزایش دهید.

مواد پرینتر سه بعدی

همان‌طور که بیان شد، کیفیت موادی که در درون انواع پرینتر سه بعدی به کار گرفته می‌شوند بسیار مهم است. جالب است بدانید که همین موضوع بر روی عمر مفید چنین دستگاه‌هایی اثر می‌گذارد و نقش مهمی در کاهش میزان فرسودگی کلی آن‌ها دارد. با توجه به قیمت چاپگرهای سه بعدی و همچنین دشوار بودن نسبی تعمیر آن‌ها، لازم است در زمان تهیه مواد اولیه پرینتر سه بعدی مورد نیاز خود تنها به سراغ گزینه‌های شناخته شده و معتبر برویم.

در مدل‌های جدید پرینترهای سه بعدی، این امکان فراهم شده است که دستگاه برای مواد مختلف مخازن گوناگونی داشته باشد. این موضوع شرایطی را فراهم می‌کند که در آن بتوانیم با توجه به نوع نیازمان، از یک ماده به خصوص استفاده کنیم. دسته‌بندی این محصولات شامل گزینه‌هایی همچون فیلامنت‌ها، رزین‌ها و سایر مواد مصرفی (اعم از حلال‌ها، چسب‌ها و…) است که باید به هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه اشاره کنیم.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

1- فیلامنت ها

وقتی از مواد پرینترهای سه بعدی صحبت می‌کنیم، باید اشاره‌ای صریح به فیلامنت‌ داشته باشیم، زیرا این مواد به وفور در چنین چاپگرهایی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. اگر از دستگاه‌هایی بهره می‌برید که بر اساس تکنولوژی FDM ساخته شده‌اند، به احتمال زیاد با فیلامنت‌ها شناخت دارید و آن‌ها را از نزدیک به کار برده‌اید. این مواد پس از افزایش میزان حرارت به شکل رشته‌هایی با طول زیاد در می‌آيند و سپس به صورت لایه به لایه توسط نازل چاپگر بر روی هم قرار می‌گیرند.

خرید فیلامنت ارزان با بهترین قیمت و کیفیت از فروشگاه اینترنتی هگزاگون.

  • PLA ها

فلامنیت pla

PLA ها از بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین مشخصه آن‌ها قابل بازیافت بودنشان است. در واقع محصولات چاپی به کمک فیلامنت PLA را می‌توان پس از استفاده به مواد پرینتر سه بعدی تبدیل کرد و دوباره آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. نکته جالب در مورد فلامینت‌ها آن است که طیف به کارگیری آن‌ها موارد گوناگونی را شامل می‌شود. به عنوان مثال، برای چاپ قطعات پیشرفته و یا چاپ انواع اسباب بازی می‌توان از همین مواد کمک گرفت.

  • ABS ها و نایلون

ABS یا اکرونیتریل بوتادین مدل دیگری از فیلامنت‌های مناسب برای چاپگرهای 3D برشمرده می‌شود. تمامی اجسامی که به وسیله این ماده تولید می‌شوند مقاومت و استحکام خوبی دارند.

به همین دلیل جهت چاپ قطعات صنعتی از فیلامنت ABS یاری می‌گیریم. جالب است بدانید که نایلون نیز یک نوع فیلامنت کاربردی برای پرینترهای سه بعدی است، اما برای بهره‌برداری از آن باید سطح دمای دستگاه به صورت ویژه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. کوچک‌ترین اختلالی در این زمینه منجر به از بین رفتن نایلون می‌شود. سایت lpfrg درباره کاربرد فیلامنت های ABS در پرینتر سه بعدی گفته است:

ABS filament is widely used already in standard manufacturing and this is due to it being highly durable and with the benefit of great strength. It is used to create visual prototypes, functional prototypes, tooling and also moulds that can be burnt away.
فلامینت abs

بیشتر بخوانید: تفاوت فیلامنت abs و pla

2- رزین ها

مواد پرینتر سه بعدی SLA و DLP با پرینتر سه بعدی FDM متفاوت هستند. در واقع برای این دستگاه‌ها باید به جای فیلامنت‌ها به سراغ رزین‌ها برویم. این دسته از محصولات باید به وسیله یک پرتو نور (عموماً اشعه لیزر) شکل مدنظر ما را به خود بگیرند و به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از بین آن‌ها باید به گزینه‌هایی همچون رزین استاندارد، رزین مقاوم و رزین فلکسیبل اشاره کرد.

  • رزین استاندارد

رایج‌ترین مدل از آ‌ن‌ها با نام رزین استاندارد به فروش می‌رسد که در اکثر چاپگرهای مدرن نیز از آن استفاده می‌شود. چنانچه به دنبال چاپ کردن مدل سه بعدی خاصی هستید که از هندسه پیچیده‌ای برخوردار است و افزایش سرعت پرینت نیز برایتان اهمیت دارد، رزین استاندارد به خوبی نیازتان را برطرف می‌کند. این دسته از رزین‌ها به خوبی پاسخگوی شما جهت چاپ ماکت‌های سه ‌بعدی، اسبا‌ب‌ بازی، لوازم تزئینی و… است. طبق گفته سایت i.materialise در این مورد:

Standard resin is a translucent material with a yellowish color, which is constructed from liquid resin hardened by a laser. It’s a low-budget resin that offers great surface quality and a high level of detail. Because of the structure required to support your model during printing, freedom of design is limited.

  • رزین مقاوم

یکی دیگر از انواع مواد پرینتر سه بعدی که باید به آن اشاره کرد، رزین مقاوم یا رزین سخت نام دارد. یکی از روش های درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی ساخت مجسمه می باشد. استفاده از این ماده جهت تولید مجسمه‌ها و قالب‌های کفش امکان‌پذیر است و معمولاً می‌توان نتیجه قابل قبولی را به کمک آن‌ها کسب کرد. این نوع رزین استحکام خوبی در مقابل عوامل مضر محیطی دارد.

  • رزین فلکسیبل

برای دیگر کاربرد پرینتر سه بعدی، می‌توانیم از مدل دیگری استفاده کنیم که به آن رزین فلکسیبل یا منعطف می‌گویند. تصور کنید که قصد دارید برای یکی محصولات مدنظر خود واشرهای اختصاصی تولید کنید. طبیعتاً این کار با کمک رزین سخت و رزین استاندارد امکان‌پذیر نیست و تنها باید با استفاده از مدل فلکسیبل انجام بگیرد.

رزین فلکسیبل

  • بایو رزین

مدل دیگری از مواد پرینتر سه بعدی نیز وجود دارد که با نام رزین زیستی قابل تهیه است. به کارگیری این دسته از متریال چندان شایع نیست و به امور پزشکی محدود می‌شود. در حال حاضر پیشرفت چندانی در زمینه به کارگیری بایو رزین رخ نداده است، اما می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده، امکان بازیابی اعضای مختلف بدن به کمک این ماده وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، تصور کنید که فردی در طی یک تصادف رانندگی بخشی از لایه بیرونی گوش خود را از دست داده است. در این حالت، می‌توان از چاپگرهای سه بعدی کمک گرفت و پس از تهیه مدل مناسب، یک عضو پیوندی بسیار پیشرفته را در اختیار وی قرار داد. به طور کلی باید گفت که چاپگرهای سه بعدی نقش مهمی را در پزشکی مدرن ایفا می‌کنند.

خرید انواع رزین پرینتر سه بعدی از هگزاگون.

3- سایر موارد مصرفی مانند حلال، چسب و …

افزون بر فیلامنت‌ و رزین که اصلی‌ترین مواد پرینتر سه بعدی به شمار می‌آیند، لازم است نسبت به تهیه مواردی دیگری همچون چسب‌ها و حلال‌‌ها نیز اقدام کنید. برخلاف دو مورد نخست، این دسته از مواد مصرفی پرینتر سه بعدی بیشتر به منظور بهبود عملکرد کلی دستگاه و همچنین انجام مواردی همچون پاکسازی و تمیزکاری کلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حلال‌ها بهترین انتخاب جهت پاک کردن نازل چاپگر برشمرده می‌شوند. اگر از این ماده کمک نگیرید، نازل چاپگر شما تنها پس از چند بار پرینت کردن عملاً از کار می‌افتد و حتی از نظر فیزیکی نیز ضربه می‌بیند. بهترین حلالی که باید به سراغ آن بروید،‌ الکل صنعتی است که از آن با نام ایزوپروپل الکل نیز یاد می‌کنند. نحوه تمیزکاری چاپگر سه بعدی در دستورالعمل‌های ارائه شده توسط شرکت سازنده آورده شده است.

ایزوپروپل الکل

احتمالاً می‌پرسید که چسب‌ها در این زمینه چه کارکرد خاصی دارند؟ در پاسخ به این پرسش باید بیان کرد که چاپگرهای سه بعدی در برخی از موارد دچار نقص فنی می‌شوند و نمی‌توانند آنگونه که انتظار می‌رود مدل مدنظر ما را پیاده‌سازی کنند. در این حالت، احتمال دارد که بخشی از مدل دچار ترک‌خوردگی و موارد مشابه آن شود. با کمک چسب‌ها می‌توان این نواقص را برطرف کرد.

باید بیان کرد که مواد پرینتر سه بعدی تنها به محصولاتی که در درون مخازن دستگاه قرار می‌گیرند محدود نمی‌شود. اگر قصد دارید از چاپگر خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرید، لازم است به سراغ چسب‌ها و حلال‌هایی بروید که با این نوع دستگاه‌ها همخوانی کامل دارند.

سخن پایانی

چاپگرهای سه بعدی ابزاری فوق‌العاده کاربردی به منظور ساخت محصولات گوناگون محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر میزان استفاده از آ‌ن‌ها در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا کرده است. طبیعتاً برای راه‌اندازی و بهره‌گیری از این دستگا‌ه‌ها نیز به یک سری مواد اولیه نیاز داریم که باید کیفیت قابل قبولی داشته باشند.

انواع رزین‌ها و فیلامنت‌ ها به عنوان مهم‌ترین مواد پرینتر سه بعدی در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این موارد، لازم است به حلال‌ها، چسب‌ها و… نیز دسترسی داشته باشید تا بتوانید از نهایت ظرفیت چاپگر خود بهره ببرید. اگر با پرسش‌های جدی در این رابطه روبرو هستید، بهتر است با کارشناسان هگزاگون در تماس باشید تا به پرسش‌هایتان پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

1- مهم ترین مواد مصرفی پرینتر سه بعدی چیست؟

انواع فیلامنت همچون فیلامنت abs و pla، انواع رزین ها و سایر مواد مصرفی همچون چسب و حلال از مهم ترین مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی هستند.

2- قیمت مواد اولیه پرینترهای سه بعدی چقدر است؟

قیمت مواد اولیه پرینتر سه بعدی به نوع مواد، جنس و کیفیت مواد، مقدار و فروشگاهی که از آن خرید میکنید بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه ها با کارشناسان هگزاگون در ارتباط باشید.

2 دیدگاه در “راهنمای کامل مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

  1. سعبد قادری پور گفت:

    سلام بچه‌ها، از کجاها مواد مصرفی برای پرینتر سه‌بعدی می‌خرین که هم کیفیتش خوب باشه هم قیمتش منطقی؟
    فیلامنت‌هایی که استفاده می‌کنین، بیشتر با کدوم برندها حال می‌کنین؟ تا حالا با مواد بی‌کیفیت به مشکل خوردین؟

  2. محسن بهرامی نیا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    برای مواد مصرفی، بیشتر دنبال چی هستین؟ قیمت مناسب، کیفیت چاپ، یا اینکه راحتی استفاده؟
    اگه بخواین یه فیلامنت جدید امتحان کنین، به چه نکاتی توجه می‌کنین؟ رنگ، دوام، یا اینکه چقدر راحت روی پرینتر کار می‌کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *