فیلامنت

تفاوت فیلامنت abs و pla – کدام بهتر است؟

تفاوت فیلامنت abs و pla

اگر با پرینترهای سه‌بعدی آشنایی داشته باشید،‌ احتمالاً از این موضوع مطلع هستید که این دستگاه‌ها برای چاپ اجسام گوناگون از انواع مختلف فلامینت بهره می‌برند. این مواد به دو دستۀ اصلی abs و pla تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای مزایا، معایب، قیمت و کاربرد مختص به خود هستند. برای دستیابی به نهایت ظرفیت پرینترهای سه‌بعدی لازم است شناخت خود را نسبت به تفاوت فیلامنت abs و pla افزایش دهید. تنها در این صورت می‌توان مطمئن شد که نتیجۀ نهایی، چاپ تولیدات باکیفیت و مرغوب خواهد بود.

تفاوت فیلامنت abs و pla

شاید این پرسش در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا باید تمایزات کلی بین ای بی اس و پی ال ای را بررسی کنیم؟ در پاسخ باید گفت که علت اصلی این موضوع، عدم امکان جایگزینی آن دو با یکدیگر است. ساختارهای شیمیایی و فیزیکی abs و pla آن‌قدر متفاوت هستند که به‌کارگیری نادرست از آن‌ها عملاً پرینتر سه‌بعدی شما را غیرقابل استفاده خواهد کرد.

فلامینت abs

Abs  یا acrylonitrile butadiene styrene یکی از رایج‌ترین فلامینت‌های مورد استفاده در چاپگرهای 3D به شمار می‌آيد، البته از این محصول به منظور تولید کالاهای پلاستیکی نیز کمک گرفته می‌شود. این ماده از نخستین متریال‌هایی بود که امکان ساخت چاپ اجسام سه‌بعدی را به بشر ارائه کرد. به همین دلیل جهت یافتن تفاوت فیلامنت abs و pla بهتر است در ابتدا به همین ماده بپردازیم.

فلامینت abs

مزایا فلامینت abs

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مربوط به فلامینت ABS که باید از آن یاد کنیم، استحکام و دوام آن است. اگر قصد دارید اجسامی که به‌وسیلۀ پرینتر سه‌بعدی شما چاپ می‌شوند مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشند، لازم است از این نوع فلامینت‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، باید گفت که ای بی اس حتی در مقابل رطوبت نیز مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد.

نکتۀ مثبت دیگر در مورد این فلامینت، امکان رنگ‌پذیری اجسام چاپ‌شده به‌وسیلۀ آن است، این موضوع در زمان تولید قطعاتی که نیاز به پرداخت جزئی دارند بسیار مهم است و نباید آن را کم اهمیت جلوه دهیم. برای آشنایی بیشتر با اینکه فیلامنت چیست و چند نوع فیلامنت داریم، مطلب مربوط به آن را در مجله هگزاگون بخوانید.

بیشتر بخوانید:فیلامنت PETG چیست؟

معایب فلامینت abs

فلامنیت‌های ای بی اس اگرچه مزیت‌های قابل‌توجهی دارند و بهترین فیلامنت پرینتر سه بعدی محسوب می شوند، اما این بدان معنا نیست که از عیب و نقص به دور هستند. اولین گزینه‌ای که در این رابطه لازم است در نظر گرفته شود، بوی بدی است که در زمان چاپ از آن‌‌ها ساطع خواهد شد. علاوه بر این، به‌کارگیری ای بی اس منجر به تولید یک سری از گازهای مضر می‌شود.

علاوه بر این، اگر این ماده به‌خوبی مورد استفاده قرار نگیرد، امکان ایجاد اعوجاج در آن وجود دارد که طبیعتاً بر روی کیفیت نهایی چاپ پرینتر سه‌ بعدی اثر خواهد گذاشت. البته برخی از کاربران چندان به این معایب توجه نمی‌کنند و بیشتر بر روی نکات مثبت ای بی اس تأکید دارند. این نکته برای شناخت تفاوت فیلامنت abs و pla اهمیت زیادی دارد.

سایت simplify3d درباره بزرگ ترین عیب فیلامنت abs گفته است:

One of the most common print quality issues with ABS is warping. As the plastic cools from its extrusion temperature down to the room temperature, this change in temperature causes the plastic to shrink and contract.

قیمت فلامینت abs

قیمتی که برای فلامنیت‌های مختلف از جمله  abs در نظر گرفته می‌شود بستگی به فاکتورهای گوناگونی دارد. همین امر موجب شده است تا شاهد افزایش یا کاهش مقطعی هزینۀ مربوط به این محصولات باشیم. به‌طورکلی باید گفت که قیمت ای بی اس وابسته به گزینه‌هایی همچون ابعاد و اعتبار شرکت تولیدکننده است.

شاید تصور کنید که این امر به معنای بیش از حد گران بودن آنها است، اما چنین ذهنیتی را باید نادرست دانست. امروزه تمامی کاربران پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند با صرف یک مبلغ معقول، بهترین نوع از فلامینت abs را برای دستگاه مدنظر خود خریداری کنند و آن را به کار بگیرند.

کاربرد فلامینت abs

با توجه به مزیت‌‌های اصلی فلامینت ای بی اس می‌‌توان دریافت که چرا از آن‌ها برای تولید برخی از قطعات خاص استفاده می‌شود. در واقع کاربرد اصلی این ماده نیز به چنین اموری ارتباط دارد. به‌عنوان مثال، می‌توان از ای بی اس جهت تولید بخش عظیمی از قطعات به کار رفته در خودروها کمک گرفت.

حتی در برخی از موارد، امکان استفاده از تجهیزات مربوط به صنعت الکترونیک به‌ کمک ای بی اس وجود دارد. با توجه به این موارد باید بگوییم که این مدل فیلامنت برای ساخت ابزارهای صنعتی و مقاوم بهترین گزینۀ ممکن برای شما کاربران گرامی برشمرده می‌شود. لازم است برای شناخت تفاوت فیلامنت abs و pla این موضوع را در نظر داشته باشید.

فلامنیت pla

پس از abs نوبت به بررسی فیلامنت pla می‌رسد که مخففی از عبارت Poly lactic acid (پلی لاکتیک اسید) به شمار می‌آيد و با توجه همین نام می‌توان ساختار درونی آن را تشخیص داد. این ماده نیز یک انتخاب عالی برای بهترین پرینتر سه‌ بعدی در نظر گرفته می‌شود و می‌توان آن را به‌راحتی در بازار پیدا کرد.

فلامنیت pla

مزایا فلامنیت pla

به‌منظور تولید فلامینت پی ال ای از مواد طبیعی کمک گرفته می‌شود که عمدتاً تجدیدپذیر هستند (مانند نیشکر و ذرت). این موضوع خود یک مزیت عالی برای این ماده شناخته می‌شود و موجب شده است تا از آن به‌عنوان یک ترکیب همگام با محیط زیست یاد کنیم. برخلاف ای بی اس، بهره‌گیری از پی ال ای با بوی نامطبوع یا گازهای خطرناک همراه نیست که خود یک موضوع مثبت است. علاوه بر این، نوع ترکیب شیمیایی آن به گونه‌ای است که اجازه به وجود آمدن اعوجاج و یا موارد مشابه به آن را نمی‌دهد و همین امر ما را با یک فرایند چاپ ظریف روبرو می‌کند که جزئی از تفاوت فیلامنت abs و pla است.

بیشتر بخوانید: فیلامنت pla چیست

معایب فلامنیت pla

همانند ای بی اس، پی ال ای نیز دارای عیوب مختص به خود است. به‌عنوان نمونه، این ماده نمی‌تواند محصولاتی را به ما ارائه دهد که مقاومت فیزیکی خوبی در برابر ضربات فیزیکی داشته باشند. افزون بر این مورد، باید به یاد داشته باشید که اجسام چاپ‌شده با پی ال ای عموماً شکننده هستند و باید به‌خوبی از آن‌ها نگهداری شود تا دچار آسیب‌دیدگی کلی یا جزئی نشوند.

ما پی ال ای را برای چاپ کردن اجسامی که قرار است در برابر حرارت‌ شدید قرار بگیرند به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌‌کنیم؛ زیرا این ماده در چنین حالتی مقاومت خوبی از خود نشان نمی‌دهد. تفاوت فیلامنت abs و pla حتی در این رابطه نیز قابل مشاهده است.

قیمت فلامنیت pla

هزینه‌ای که برای تهیۀ فلامینت پی ال ای پرداخت می‌کنید تحت تأثیر کیفیت آن است. قاعدتاً اگر قصد خرید فیلامت باکیفیت را دارید، باید بودجۀ بیشتری را کنار بگذارید تا بتوانید به این خواسته دست پیدا کنید. مدل جدیدی از پی ال ای با لقب plus به بازار وارد شده است که علی‌رغم قیمت مقرون‌به‌صرفه از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

افرادی که به دنبال صرفه‌جویی اساسی در هزینه‌های به کارگیری انواع پرینتر سه‌ بعدی هستند و درعین‎ حال دوست ندارند کیفیت چاپ آن‌ها کاهش پیدا کند، می‌‌توانند به سراغ پی ال ای پلاس بروند و از آن در دستگاه‌هایشان استفاده کنند.

کاربرد فلامنیت pla

شکنندگی بیشتر و مقاومت کمتر در برابر ضربات فیزیکی موجب شده است تا نوع کاربرد پی ال ای و ای بی اس کاملاً با هم فرق داشته باشد. درحالی‌که از ای بی اس جهت تولید قطعات مستحکم استفاده می‌کنیم،‌ این فلامینت برای انجام امور ساده‌تری همچون ساخت اسباب‌ بازی با پرینتر سه بعدی کاربرد دارد. بخش عظیمی از لوازم مدرن تزئینی که در اماکن مدرن به کار گرفته می‌شوند نیز با همین ماده چاپ می‌شوند که خود نشان از اهمیت آن دارد.

کاربرد فلامنیت pla در ساخت اسباب بازی

علاوه بر موارد گفته شده، امکان استفاده از پی ال ای برای تولید مدل‌‌های سه‌ بعدی از ساختمان‌ها و بناهای گوناگون وجود دارد که خود نشانه‌ای از تفاوت فیلامنت abs و pla است.

سخن پایانی

پرینترهای سه‌بعدی در صنایع مختلف جای خود را پیدا کرده‌اند و امروزه برای امور گوناگونی از آن‌ها کمک گرفته می‌شود. در درون مخازن این دستگاه‌ها از موادی به نام فلامینت استفاده می‌شود که می‌توان آن‌ها را به دو دستۀ اصلی ای– بی– اس و پی– ال– ای تقسیم‌بندی کرد.

شناخت تفاوت فیلامنت abs و pla به شما کمک می‌‌کند تا بر حسب نیاز خود نسبت به انتخاب هر یک از این دو مورد اقدام کنید و به نتیجۀ دلخواه خود دست یابید. عمده تمایز این دو ماده مربوط به گزینه‌هایی همچون قیمت و یا کاربرد آن‌ها است. متخصصان هگزاگون با دانش بی‌نظیر خود کلیۀ اطلاعات موردنیازتان در این زمینه را به شما عزیزان ارائه می‌دهند.

 

سوالات متداول

1- تفاوت فیلامنت abs و pla در مقاومت در برابر حرارت چیست؟

در مقام مقاوت در برابر حرارت ، ABS (دمای هیت بد در حدود 100 درجه سانتیگراد) مناسب تر از PLA (دمای هیت بد در حدود 60 درجه سانتیگراد) است. PLA به سرعت یکپارچگی ساختاری خود را از دست می دهد و  با نزدیک شدن به 60 درجه سانتیگراد ، شروع به افتادگی و تغییر شکل می کند.

2- برای ساخت اسباب بازی از فیلامنت abs استفاده می شود یا فیلامنت pla؟

در ساخت اسباب بازی با پرینتر سه بعدی از فیلامنت pla استفاده می شود.

0/5 (0 نظر)

2 دیدگاه در “تفاوت فیلامنت abs و pla – کدام بهتر است؟

  1. حسین مرادی گفت:

    سلام وقت بخیر من میخواستم بدونم که بین پرینتر سه بعدی FDM و پرینتر سه بعدی DLP چه تفاوتی هست و کدومشون از نظر کیفیت و قیمت و کارایی بهتر هستن؟؟

  2. محسن کیانی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من میخواستم بدونم که برای ساخت طلا از یا فیلامنت pla استفاده بشه بهتره یا اینکه باید از فیلامنت abs استفاده کنیم میخوام از از نظر کیفیت و قیمت اوکی باشه ممنون میشم راهنمایی کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *